M

ε δειλά βήματα φαίνεται πως συνεχίζει το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» του Υπουργείου Περιβάλλοντος κι Ενέργειας, μέσω του οποίου προωθείται, με σημαντικά κίνητρα, η ηλεκτροκίνηση. Η διείσδυση στην αγορά είναι χαμηλή και οι υποδομές, ιδίως όσον αφορά τη φόρτιση, δεν καλύπτουν επαρκώς την επικράτεια.

Αναλυτικότερα, η απορρόφηση των κονδυλίων του «Κινούμαι Ηλεκτρικά», κυμαίνεται γύρω στο 31%, ενώ σύμφωνα με εκτιμήσεις που προέρχονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας, αυτή τη στιγμή, δεν ξεπερνά το 3%. Αυτό ακριβώς το κλίμα θέλει να ανατρέψει η κυβέρνηση, φέρνοντας αλλαγές και τροποποιήσεις με στόχο να προχωρήσει με ταχύτερους ρυθμούς η αλλαγή, τουλάχιστον ορισμένων κατηγοριών οχημάτων.

Πιο συγκεκριμένα, αναμένεται από το 2025 όλα τα νέα ταξί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, αλλά και το 1/3 των ενοικιαζόμενων οχημάτων, να είναι ή ηλεκτρικά ή οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων, ενώ από το 2030, θα απαγορεύεται η πώληση νέων Ι.Χ. με κινητήρες εσωτερικής καύσης, που σημαίνει πως το σύνολο των καινούριων οχημάτων θα είναι ηλεκτρικά. Οι πληροφορίες αναφέρουν πως τα κίνητρα για την αγορά ηλεκτροκίνητου ταξί, αλλά και αλλαγής του εταιρικού στόλου για επιχειρήσεις θα είναι εκείνα που θα αλλάξουν σημαντικά και αναμένεται να επηρεάσουν θετικά το τοπίο της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας.

Οι υποδομές φόρτισης στο σύνολο της επικράτειας

Είναι σαφές πως, αν φέρνει κάτι εντελώς «καινούριο» και «διαφορετικό» η ηλεκτροκίνηση για τους ιδιοκτήτες οχημάτων, αυτό είναι η διαδικασία της φόρτισης. Εκεί ακριβώς, στις υποδομές φόρτισης, εντοπίζεται και το σημείο – «κλειδί» για τη μεγαλύτερη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας. Ήδη, περισσότεροι από 254 δήμοι έχουν ενταχθεί στη σχετική προκήρυξη υποβολής των Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ) που αφορά στη χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο, με την πρόοδο του έργου όμως να καταγράφει σημαντικές καθυστερήσεις. Έως και τον Σεπτέμβριο, η σχετική διαδικασία είχε ενεργοποιηθεί για 241 δήμους, συμβάσεις είχαν υπογραφεί από 117, κατακυρωμένους διαγωνισμούς είχαν 23, πλήρως ολοκληρωμένες διαδικασίες διακήρυξης είχαν 83, ενώ η διαδικασία δημοσιότητας του αιτήματος είχε ολοκληρωθεί από 68 δήμους. Για τον λόγο αυτό, δόθηκε παράταση έως το τέλος του έτους (31/12/2021) στην τελική προθεσμία υποβολής των ΣΦΗΟ, με την προσδοκία πως έως τότε θα έχει ενταχθεί στο σχέδιο το σύνολο και των 332 δήμων της χώρας.

Όσον αφορά το κόστος της φόρτισης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, πρέπει να επισημάνουμε πως είναι σαφώς μικρότερο – αναλογικά – σε σχέση με το κόστος βενζίνης/πετρελαίου. Ο ακριβής υπολογισμός της χρέωσης ποικίλει και εξαρτάται από την τιμή της κιλοβατόρας, το μοντέλο του αυτοκινήτου και τον χρόνο της φόρτισης. Κατά κύριο λόγο, όμως, μπορούμε να εκτιμήσουμε πως το συνολικό κόστος για ένα μέσο αυτοκίνητο, δεν ξεπερνά τα 5 ευρώ για 100 χιλιόμετρα κίνησης, εφόσον ο οδηγός εκμεταλλεύεται το νυχτερινό τιμολόγιο ρεύματος. Επιπλέον όμως, πρέπει να υπολογίσουμε πως το κόστος αυτό μπορεί να μειωθεί ακόμα περισσότερο, καθώς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα διαθέτουν σύστημα ανάκτησης ενέργειας κατά την πέδηση, που συντελεί στην ακόμα μικρότερη κατανάλωση ρεύματος κατά την οδήγηση, ιδίως εντός πόλεων.